Legally Blogged is een blog voor iedereen die wil weten wat zijn of haar rechten op het internet zijn en welke juridische ontwikkelingen er nu spelen. Op een begrijpelijke maar juridisch onderbouwde manier worden onderwerpen behandeld die voor internetgebruikers relevant zijn, bijvoorbeeld op het gebied van privacy, intellectueel eigendom, vrijheid van meningsuiting en informatietechnologie.

 

Kort: schendt Pokémon Go de privacy van gebruikers?

De iOS-versie van Pokémon Go brengt mogelijk de privacy van gebruikers in gevaar. Om het spel te kunnen spelen heb je een bestaand account nodig van Pokemon.com of Google. Omdat het nu niet mogelijk is om op de website van Pokémon een account aan te maken, blijft het aanmelden met een Google account als enige optie over. Na aanmelding laat de app weten volledige toegang tot je Google account te hebben, wat betekent dat Niantic, het bedrijf achter Pokémon Go, bijna alle informatie op je Google account kan inzien en aanpassen. In theorie kunnen zij je e-mails lezen, namens jou e-mails versturen, of bijvoorbeeld jouw foto's in Google Photos bekijken. Of dit in de praktijk ook echt gebeurt, is onduidelijk, maar voor hackers zouden de servers van Niantic een aantrekkelijk doelwit kunnen zijn. Niantic heeft het probleem erkend en belooft dat het snel zal worden opgelost. Bezorgde gebruikers die het toch niet vertrouwen kunnen de app verwijderen.

YouTubers houden zich niet aan reclameregels na deal met Warner Bros.

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft een schikking getroffen met Warner Bros. nadat bleek dat het bedrijf duizenden dollars aan YouTubers betaalde voor het posten van positieve gamevideo's, zonder te vermelden dat het om gesponsorde content ging. De video's werden samen meer dan 5,5 miljoen keer bekeken. De marketingcampagne, waar ook PewDiePie aan verdiende, stamt uit 2014 en was gericht op de nieuwe uitgave van de fantasy role-playing game Middle Earth: Shadow of Mordor. Ook Twitter en Facebook werden gebruikt in de campagne. De influencers moesten de game positief neerzetten en er mocht niet gesproken worden over mogelijke bugs of fouten. Dat deze video's gesponsord werden, moest volgens de FTC duidelijk uit de video's zelf blijken, maar dat was niet het geval. In plaats daarvan werden de influencers door Warner Bros. opgedragen om dit in de description box onder de video te vermelden, terwijl deze informatie in de meeste gevallen pas zichtbaar werd nadat op 'meer weergeven' werd geklikt. Wanneer de video op Facebook of Twitter werd gedeeld, ontbrak de mededeling in het geheel. Daarnaast lieten sommige influencers alleen weten dat ze de game hadden gekregen, en niet dat ze betaald werden.

ACM: telecombedrijven schenden netneutraliteit

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wijst telecombedrijven op de nieuwe Europese regels met betrekking tot netneutraliteit. Volgens de ACM zijn er op dit moment aanbieders zie zich nog niet aan deze regels houden. De waarschuwing ziet vooral op twee regels. Ten eerste moeten klanten zelf kunnen kiezen via welk apparaat — smartphone, tablet of laptop — zij op internet surfen, en moeten zij hun smartphone kunnen gebruiken om te tetheren. Ten tweede mogen aanbieders niet zelf aan video-verkeer sleutelen: YouTube video's mogen niet trager worden behandeld dan het sturen van e-mails. Op dit moment kan de ACM nog niet handhavend optreden tegen de bedrijven zie zich niet aan de regels houden, daarvoor moet eerst een wetsvoorstel worden aangenomen.

 


Amerikaanse overheid heeft geen toegang tot e-mails op Ierse servers

De EU-US Privacy Shield is er nu dan toch echt